Sunday, January 17, 2010

Selagi kita bergelar manusia

Dulu masa kita kecil2, dunia kita pun kelihatan kecil, Tapi bila dah meningkat dewasa, kita semakin kenal dunia yg sebenar. Sampailah sekarang, aku sendiri dah mula mengenal realiti sebenar kehidupan..walaupun perjalanan masih jauh. Kata orang, perjalanan seribu langkah itu, harus dimulai dengan perjalanan satu langkah dulu. Mmg betol. Itulah hakikat sebenarnya hidup.. Semakin hari, aku semakin sedar, kita sebenarnya 'pelakon' dipentas yg diciptakan sendiri. Macam2 jenis pelakon yg aku jumpa, bermacam ragam. Bila masuk U, lagi luas langkah.. Macam2 ragam kwn yg boleh jumpe, ada tu yg aku kenal, mula2 sem 1 kami agak rapat, lepas tu Justify Fulltak tau, knape makin jauh. Boleh pulak dia citer kat roomate dia, yg sbb dia selalu pg blik aku, sbb nak baikkan aku dgn roomate aku, sbb nye dia ckp aku slalu gaduh dgn roomate sendiri. Tak masuk akal langsung !! Sampai skrg dh last sem, aku still satu blik dgn roomate aku, tak ada masalah pun, dia tu aku tak tau dh brape org roomate dia, semuanya tak kekal. Kalau nk citer pasal dia mmg byk sgt. Tapi kdg2 tu aku geram, bkn nk mengumpat..tp nk meluahkan ketidakpuasan hati. Aku benci org yg suka buat citer yg tak betul nie, pulak tu dpn nampak baik, dlm hati..Tuhan je yg tahu. Perangai dia, mmg agak pelik, tapi tulah manusia. Dia mmg seorg yg pembersih, kemas dan agak berjimat. Kdg2 tu sampai plastik bantal pun dia tak buang lg, mesti sbb dia syg sgt, bantal tu. Kalau boleh semua brg2 dia, nak nampak baru mcm mula2 beli. Aku mmg respect lah sikap dia yg pandai sgy harta dia. Katil dia xmcm kami, rasanya dia gunakan kati tu bila tido je, xde baca buku or guna laptop atas katil. Yelah katilkan mmg tmpt tdo. Tapi klu gi blik org, siap guling2 lagi atas katil..emmm...mcm ner tu. Di sebabkan sikap sygkn harta dialah, maka nye dia slalu pinjam harta org lain. Honestly, aku tak kisah, klu kwn2 nk pinjam brg, tp brg2 tertentulah..mcm kasut or beg. Satu ari dia nk pinjam, kasut, sbb nk g class motor, dia ckp kasut dia ada, tp licin lah bila nk start motor, sampailah dia bljr kereta dan exam. Aku tak kisah lah, tapi , bljr kereta pun kasut licin jgk ke? sblum nie dia slalu bljr kereta dan motor pakai kasut mana ye ? Konfius aku jap. Aku tau yg sebenarnya, dia takut kasut dia rosak.. itulah jawapannya. Tudung roomate aku dia pinjam, dh dekat seminggu tak pulg2 lagi, dia ckp nk pakai tudung tu masa bljr motor nnt...Byk sgt perangai dia, tp aku malas nk citer. Lagi pun aku bukan nk mengaibkan sesiapa, cuma kdg2 tu..fikirlah sewajarnya dlm setiap tindakan kita. Jgn satu hari org naik meluat tengok perangai kita yg selalu berlakon. Aku rasa klu brg dia, boleh ke tak dia bg pinjam...Tu semua, membuatkan aku semakin matang dan bijak dlm mencari kwn, kata org Don't judge the book, by it's cover...

No comments:

Post a Comment